Belşassar’ın rüyası

Bu krallar döneminde Göklerin Tanrısı hiç yıkılmayacak, başka halkın eline geçmeyecek bir krallık kuracak. Bu krallık önceki krallıklan ezip yok edecek, kendisiyse sonsuza dek sürecek.

İnsan eli değmeden dağdan kesilip gelen taşın demiri, tuncu, kili, gümüşü, altını parçaladığını gördün” (Daniel2)

Bu krallıklara son verecek, sonsuza dek sürecek bir krallığın kurulacağından bahseder. Bu krallıkları paramparça eden taş Hz. İsa, sonsuza dek sürecek krallık ise kilise olması, Daniel kehanetlerinde Hz. İsa için bir ilişki aranacaksa en mantıklısı bu kısımdır. Benzer kehanet 7. bölümde de aynen görülmekte. İkinci kez tekrar edilen kehanet Ne bu kadnessar’dan sonra kral olan Belşassar’ın rüyasıdır:

Bu dört büyük yaratık yeryüzünde ortaya çıkacak dört kraldır.

Ama Yüceler Yücesi’nin kutsallan krallığı alacak, sonsuza dek ellerinde tutacaklar. Evet, sonsuzlara dek.” (Daniel7)

Şimdi burada önemli bir ayrıntıyı görelim. Daniel7:l12’de önce Nebukadnessar’m yerine geçen Kral Belşassar’m rüyası vardır. Bu rüyada denizden çıkan dört canavar ve bunlardan dördüncünün on boynuzu var ve bir de yeni bir boynuz çıkmasından bahsedilir. Devamında bir mahkeme kurulup, yargılama ve egemenliğin gökten gelen “Gökten İnsanoğluna benzer birinin geldiğinden” ve egemenliğin sonsuza dek ona verildiğinden bahseder. Bu rüyamn aslıdır ve İncillerde Hz. İsa’nın ikinci gelişi için Tevrat’a yapılan en önemli atıftır. Ama acaba bu konuda Daniel ne diyor bir de ona bakalım. Bu rüyada geçen “insanoğlu egemenliğim” nasıl yorumlamış. Şimdi gelelim Daniel’in bunu nasıl yorumladığına. Daniel, bu 4 canavarm yine gelecek 4 krallık olduğunu söyler ve önce rüyadaki boynuzların yorumu:rı boynuz bu krallıktan çıkacak on kraldır. Bunlardan sonra öncekilerden farklı bir başka kral ortaya çıkıp üç kralı tahtlarından indirecek.

Yüceler Yücesi’ni kötüleyen sözler söyleyecek; O’nun kutsallarına baskı yapacak. Belirlenen zamanlan, yasalan değiştirmeyi amaçlayacak. Kutsallar üç buçuk yıl için eline teslim edilecekler.” (Daniel7)

Bu sonradan çıkan kralın, Tanrı tanımaz ve kutsallara karşı zulüm yapacağım söyler ve zulüm süresi ÜÇ BUÇUK YIL bunu aklımızda tutalım. Şimdi gelelim bu kehanetteki en önemli bölümün olan ” gökten İnsanoğluna benzer biri” kimmiş, Daniel tarafından bu kısım nasıl yorumlanıyor:

Ama mahkeme kurulacak, onun egemenliğine son verilecek, büsbütün yok edilecek.

Göklerin altındaki krallıklara özgü krallık, egemenlik ve büyüklük kutsallara, Yüceler Yücesi’nin halkına verilecek. Bu halkın krallığı sonsuza dek sürecek, bütün uluslar ona kulluk edip sözünü dinleyecek.” (Daniel7)

Daniel, kralın rüyasının sonunu yorumlamasında “gökten İnsanoğlu” olarak bir Mesih geleceğinden, insanları yargılayacağından ve egemenliğin ona verileceğinden bahsetmez. İncil’de yazılanlarının aksine “İnsanoğlu” olarak, yargı sonunda egemenliğin Yüceler yücesinin halkına, yani Yahudilere verileceğinden bahseder. Konunun aslı bu. Ama bütün bunlara rağmen, Hz. İsa’ya inananlar, Tanrı’mn halkı olmaya hak kazanacağından, Hz. İsa ile başlayan ve Roma’ya ve dolayısıyla dünyaya hâkim olan kilise, Daniel’in bu kehanetine uyabilir. Yani bu kehanetteki “İnsanoğlu”ndan kasıt. Tanrı olan Hz. İsa’nın ikinci gelişi kastedilmediği çok açıktır. Bu kehanet Hz. İsa’nın birinci gelişine uymaktadır.

İnsanoğlu kavramı Tevrat’ta 105 defa, hep insan için geçerken, İncil’de 83 hep İsa için kullanılır. Tabi İncilerde anlatılan ikinci geliş olaylarıyla, Daniel’in kehanetlerine beraberce bakıldığında, bu kehanet Hz. İsa’mn ikinci gelişine de uyarlanabilir; ama bu ikinci gelişi öyle çok uzaklarda bir zamanda değil, M.S. 70 yılında Kudüs’ün Roma İstilası dönemine çok uymaktadır. Çünkü kurulacak dördüncü krallık olan Roma İmparatorluğunun on kralından sonra, on birinci Kralının, üç buçuk yıl sürecek zulüm dönemi bu tarihe uygun düşer. Ama İncil’in ikinci geliş kehaneti tutmamıştır ve beklenen misafir gelmemiştir. Zaten Tevrat’ta birçok yerde, kurtarıcı Mesih beklentisi anlatılmasına rağmen, geleceği zamanla ilgili tek ayrıntı, Daniel kitabında vardır. Bu kehanetlerde ikinci geliş, KİLİSE DÖNEMİYLE uyuşmaktadır. Yani bu geliş bililerinin dediği gibi “ŞAHSİ MANEVİ” olmuştur ve günümüzde de yakın gelecekte de böyle bir gelişme olacaksa, yine “ŞAHSİ MANEVİ” olacak gibi gözükmektedir. Çünkü Hıristiyan dünya böyle bir gelişmeye gebedir. Bu konuda Markos İncili’nde anlatılan ayrıntılara tekrar bakalım:

Aynı şekilde, bu olayların gerçekleştiğini gördüğünüzde bilin ki İnsanoğlu yakındır, kapıdadır.

Size doğrusunu söyleyeyim, bütün bunlar olmadan bu kuşak ortadan kalkmayacak.” (Markos13)

Buradaki ifadeye göre daha o anda, Hz. İsa ile birlikte yaşayan kuşak dünyadan ayrılmadan geri geleceği açıkça anlatılmakta. İncil’de bu gelişin yakm zamanda olacağı ile ilgili birçok ifade bulunmaktadır. Hala ikna olmayanlar için bir örnek verelim:

Bir kentte size zulmettikleri zaman ötekine kaçın. Size doğrusunu söyleyeyim, İnsanoğlu gelinceye dek İsrailin bütün kentlerini dolaşmış olmayacaksınız(MattaÎO)

Daniel7’ye atıf yaparak bu kehanetlerin devamını açıklayıcı nitelikte olan yukarıdaki Markos ve Matta ifadelerinin gerçekleşme zamanına daha netlik kazandırmaktadır. İncil’deki Vahiy bölümündeki kehanetler de, yine yakın gelecek içindir. Hatta İncil’deki Pavlus’un Mektuplarında, Hz. İsa’nın dönüşü gecikince, bir tartışma başladığını da görmüştük (2. Selanikliler4:l2). Buradan anlaşılan şu ki, İncillerde Mesih’in geri dönüşü hakkında açıklamalarda, Daniel kehanetlerine uyarlama gayreti görülmektedir. Daniel 8. bölümde tekrar dört krallığı sembolize eden bir görüm daha vardır. Aynen ilk iki kehanetin benzeridir. Burada “Tapmakta günlük sununun kaldırılması, yıkıcı şeyin konması” gibi zulüm döneminin 2300 gün süreceği belirtilir. Bunun arkasından 9. bölümde, Cebrail tarafından yapılan gelecekle ve bu kez açıkça Mesih’le ilgili zaman açısından biraz daha ayrıntılı bir açıklama yer alır. Şimdi bunu görelim.

Bir önceki yazımız olan Kahve falında uçak başlıklı makalemizde falda bozuk para, falda jeton görmek ve Kahve falında jilet hakkında bilgiler verilmektedir.

Leave a comment