Arapça’da “Cin”in Manası

Cinler dc insanlar gibi ayn bir türdür. Tekil isim “Cinni” şeklinde gelir. Cin kelimesinin çoğulu -Çan ‘dır. “Cinnî”. gizli, örtülü ve görünmeyen mânalarına gelmekledir. Genel çerçevede onlara (Hafâ Âlemi), gizli ve sır âlemi diyebiliriz. Cinler şeffaf bir (maddî) yapıya sahip olmalarına ve biiınle aynı gezegeni paylaşmalarına rağmen görünmemektedirler. Onlar da bizim gibi irade ve akıt sahibidirler. Aynen bizim gibi Allah’ın dini ile mükelleftirler.

Antropoloji ve eski medeniyet uzmanlan, yazılmış en eski dilin M.ö. yaklaşık 3S00 yıllarında yaşamış olan Sümcrler’in dili olduğunda görüş birli-findedirler. Bu tarih, günümüz tarihiyle birlikte insanın varoluş tarihine mukayese olunduğunda yalnızca beş dakikalık bir zamandır, yani insanın varlığı çok daha eskidir.

Biz şuna inanıyoruz ki. Arapça bütün insanlığın ana dilidir, bütün dillerin ilkidir. Diğer eski diller ondan türemiştir. Bunun yanında Ârmıî dili dc Arapça’nın bir şubesidir. M.Ö. 14. asra ait Ârimî dilinde yazılmış bulgular (naslar) ele geçirilmiştir. Bu yazılar incelenmiş ve büyük ölçüde şu andaki Arapça harflere benzediği anlaşılmıştır.

Müslüman cine (Mustafa Rcnçur’a) beşeriydin en eski dili hangisidir, diye sorduğumda ccvabcn bana Arapça’nın en eski dil olduğunu belirtti. Mustafa, bu haberi babası Semir ve dedesi Kcnçur’dan öğrenmiş. Bütün cin âleminde dc bu hakikat böyle bilmiyormuş Mustafa’nın dedesi yedinci kal gökten dünya semasına inen ilahi haberleri dinlemek islerken ucrinc Rabbani, yakıcı bir alev (huzme) gönderilmiş ve yanarak ölmüş. Mustafa’nın dedesi Hint asıllı imiş.

Cin kelimesi, sözlükle ins kelimesinin zıt anlam tısıdır. Ciözümlc gördüğüm bir şeye “Aııestü” (yani onu gördüm) denilir. Buna göre cin kelimesi doğrudan gözle görünmeyen demektir. “Musa süreyi doldurunca. ailesiyle birlikte yola çıktı. Tur tarafından bir ateş gürdü. Ailesine: “Durunu-, ben bir ateş gördüm” dedi.” (Kasas Sûresi, âyet: 29) .

Cin kelimesinin harfleri olan cim. nün bütün şekilleri ile Arapça’da “Mâ ve Men” yani bilinmeyen, gizli olan ve görünmeyen mânalarına gelmektedir.

Cenin, annesinin kamında görünmediği için bu isimle isimlendirilmiştir. Allahü Tcâlâ Hazretleri, şu âyet-i kerimede bu mânaya işaret etmekledir “Ve tiz annelerinizin karnında cenin halinde iken (görünmediğiniz halde) sülcri çok iyi bilen O’dar.”

(Necin Sûresi, âyet: 32)

Denilir ki: “Ccnnchül Leylü” (Gece onu karanlığı ile gizledi ve örtıü.)

“Gece basınca bir yıldu rdü.” (En’âm Sûresi.âyel: 76)

Bir kimsenin aklının örtülmesi ve kaybolması “Cünne” kelimesi ile ifade olunur. Aklı yitmiş, kaybolmuş insana “Mecnûn” denilir. Böyle bir kimseden kulluk yükümlülüğü düşer, arlık o yaptıklarından hesaba çekilmez. “Yoksa o aklını mı yitirmiştir?” (Scbe’ Sûresi, âyet: 8) âyet-i kerimesindeki aklı yitirme mefhumu “Cinnetün” sözü ile
ifade edilmiştir.

Hazrcti Peygamber (s.a.v.) bu mânalarla ilgili, oruç hakkında şöyle buyurmuşlardır:

Oruç kalkandır.”‘ Kalkan sözü “cünnctün” terimi ile ifade olunmuştur. Çünkü oruç, kişiyi günahlara ve şehvete karşı örter ve onu korur.

Diğer bir hadîs-i şerifte: “Oruç, sizden birini savaş esnasında koruyan zırha benzer” buyurulmuştur. Yine burada zırh terimi “cünnetün” ile ifade edilmektedir. Elcünnetü, korunmak ve örtünmek mâna-larındadır. İmam-ı Kurtubî. “Cünnetün” terimini bir tür örtü anlamında alır. Oruç tutan bir kimsenin, orucu bozan ve ecrini azaltan şeylerden kaçınması gerekir.

Yani kendini bu gibi davranışlardan gizlemesi ve örtmesi gerekir. İbni Arabî de aynı görüştedir. Hâsılı oruç tutan, orucunu dünyevî şehvetlerden korumalı, örtmelidir. Böyle yaptığı takdirde orucu da onu kıyamet günü ateşinden koruyacaktır.

Araplar, savaşta korunma aracı olan kalkana “el-Micen” derler. Çünkü savaşçılar bu aletin arkasına

1 İmam-ı Buhâri, Kilâbü’s-Savm; İmam-ı Malik. Muvatla.

1 Nihâye sahibi.

‘ Fethü’l-Bârî bi şcrhi’l-Buhâri. İbni Hacer cl-Askalânî, 4. Cüz. sh. 125.

gizlenerek darbelerden kendilerini korurlar. Kısacası kendinizi koruduğunuz ve siper etliğiniz her şey “cünnetün” lâfzı ile ifade edilir.

Allahü Teâlâ’nın. kendisinden korkanlara vaad ettiği mükâfat da (cennet) terimi ile ifade olunmuştur. Bunun sebebi, cennetin ağaçlarının çok oluşu sebebiyle birbirini örtüp gizlemesidir. Buna göre cennet, birbirini gizleyen ağaçların bulunduğu yerin adıdır.

Bir kimsenin kalbi dc “Cenân” terimi ile ifade olunur. Çünkü kalp bizim tarafımızdan görünmez. Hatırlanacağı üzere cenân terimi görünınezlik ifade etmekteydi. Kalbe cenân denişinin sebebi, kalplen geçen fikir ve düşünceleri bilemeyişimiz olarak da açıklanmıştır. Sizi her ardına alan ve gizleyen şeye “Cenân” denir. Bu sebeple kabire de “Çenen” denmiştir. Çünkü kabir, içerisinde defnedilen ölüyü örter ve gizler.

Araplar. çok eski zamanlardan beri bizimle aynı gezegeni paylaşan bu gizli ve akıl sahibi mahlûklara “Cinnî” ismini vermişlerdir. (Görünmeyen varlık). Kur’ânı Kerim de bu \ arlık için aynı ismi kullan mıştır. Avrupa dilleri, bu kelimeyi Arapça’dan almış lardır. Mesela. İngilizce’de bu gizli varlık “Genic” şeklinde ifade edilmiştir. Onlar, sözlüklerinde bu LisanB’I-Arab’a ve diğer sözlüklere bakınız. Cim ve Nur maddesinde daha ziyadesiyle bilgi vardır. Bizim kitabımız olan Zâdö’s-Salihıyn ved Dinim ili Târiki’l-Hüdâ ven Necâli, I. Cüz. Cin Sürcsi’nin Tefsiri kelimeden “Şeytanî Ruh” mânasını kasdetselcr de yem televizyon filmlerinde Arapça’daki mânayı kasdet-mektedirler. Hele bu varlık insana zarar vermeyip, yardımcı oluyorsa işte o zaman bu kelimeyi Arapça’daki mânada almaktadırlar.

Bir önceki yazımız olan Akrep burcu hobileri başlıklı makalemizde akrep burcu anlamı, akrep burcu astroloji ve akrep burcu bu hafta hakkında bilgiler verilmektedir.

Leave a comment