Güneş Kapısı’nın birtakvim olduğu görüşünü dk önce arkeoloji uinanı Ponansky Öne atmış, gun durumu (solstis) ve gün tün eşitliğini temsil eden işaıcUen çözmüştür. 1928 1929 yıllannda takvimi inceleyen Alman arkeologu IUm. uzun bir çalışmadan sonra 1937de hatta ve ay işaretlerini tespit edip takvimin gün sayısını 290 olarak hesaplamıştır. Daha sonra 1949 yılında Ingiliz Ashton takvimin genel istemini açıklamıştır.

Bu takvimin en büyük özelliği günümüzden yüzyıllarca önce yaşayan ve takvimi hazırlayan astronomların şaşırtıcı bilgilerini kanıtlamasıdır.

Güneş Kapısı’na oyulmuş taş takvim dört bölüme ay nlmıştır ve bu bölümlerin her biri aatronokik mevsimleri göstermektedir. Bununla yetinmeyip bu dört bölümün her biri, yılın 12 ayını göstermek üzere üçe bölünmüştür. Yılı 290 gün olarak sayan Tiahuanako’nun astronomları aylan da 24 gün olarak saymışlar, buna karşılık, her gün için a tn durumunu ayrıntılı olarak göstermesini debilmişlerdi. Üstelik ay ın iki hareketini de gerçek ve cö
ninen hareketi gösterilmektedir. Bu dununda TV ahuanako yerlilerinin yüzyılımız insanlarından daha mı bilgili olduğu sorusu akla gelmekledir.

Ûrılün bir takvimin kalıntısı da olsa tek bir kahnb bu soruya kargılık olamaz. Ancak bu kalıntıyı yaşı bilinmeyen şehrin başkaca özelliklerine eklersek şaşırtıcı, hayali sayılabilecek bir varsayım kurulabilir Bu çeşit bir varsayıma değinmeden önce, çeşitli görüşleri karşılaştırarak, şehrin tarihini özetlemek yerinde ohır.

Tiahuanako konusunda arkeoloji ancak kazılardan e dinen bilgilere dayanarak bu uygarlığı dönemlere ayırıyor Göçebe kavimleri birleştiren birinci dönem; dıştan gelen üstün bir uygarlığın istilâsına tanık olan ikinci dönem; beyaz enli, sakallı bir ırkın göçünü tanıyan üçüncü dönem; dev ölçülerde yapıların yükseldiği dördüncü dönem ve en sonunda tnka’lann egemenliği altında geçen beşinci dönem. Yaklaşık olarak M.S. 500 ile 1200 yıllan a rasında sıralanan beş dönemde, açıklanamayan birtakım unsurlar dıştan gelen üstün bir uygarlık, beyaz tenli ve sakallı bir ırkın göçü gibi yer almaktadır.

Görüldüğü gibi gelenekleşmiş bilim bir tarihi oluşturabilecek verilerden yoksundur. Bu durumda başka kaynaklara İspanyol kaynaklarına, yerîi efsanelere, inançlara baş vurmak zorunluluğu ortaya çıkmaktadır.
Ispanyol kaynaklan şehrin tarihini ikiye ayırıyor. M.O sine ait Tiahuanako ve MS. 500 ile 1000 yıllan arasında kurulan, tnka’lann gelişinden önde sönen İmparatorluk Çağı ya da İkinci Tiahuanako. İspanyol kaynaklan tartışJabilir ve çoğunlukla yerli kaynakların etkisindedir.

Bir önceki yazımız olan Kahve falında uçak başlıklı makalemizde falda bozuk para, falda jeton görmek ve Kahve falında jilet hakkında bilgiler verilmektedir.

Leave a comment